środa, 8 grudnia 2010

Z nudy powstałe

„Na początku było Słowo”. Bzdura! Na początku była nuda, a może nawet Nuda. Dopiero później nastało Słowo, aby ją opisać. Jestem w stanie zaryzykować stwierdzenie, że wszystko ma swój początek w nudzie. Dlaczego świat został stworzony? Odpowiedź jest prosta: z nudy. Ta okryta tajemnicą, metafizyczna siła, nazywana często Bogiem postanowiła zamienić swoje pozorne nicnierobienie, nieefektywne bycie na działanie skutkujące powstaniem życia. Nie ma co się oszukiwać, nawet najwięksi ulegają nudzie. Ale czym ona jest? Z pewnością nie jest brakiem działania, wręcz przeciwnie – to działanie samo w sobie. Nuda przecież trwa, zajmuje czas, albo inaczej nuda marnotrawi mnóstwo czasu, bo to działanie, które nie przynosi żadnych efektów.

"Każdej akcji towarzyszy reakcja równa co do wartości i kierunku, ale o przeciwnym zwrocie" - III zasada dynamiki Newtona.

Można spróbować to źle kojarzące się stwierdzenie sparafrazować i powiedzieć: reakcją na nudę rozumianą, jako działanie nieprzynoszące efektów jest działanie trwające dokładnie tyle ile akcja nudy (ta sama wartość), umieszczone na linii efektywności (ten sam kierunek), ale dające wymierny efekt (przeciwny zwrot). Oczywiście, znajdą się osoby, które będą uchylać moje twierdzenie, ale czy nie stanie się to, w tym momencie, ich reakcją na nudę? Jestem pewny, że najznamienitsi wynalazcy czy twórcy chodzący kiedykolwiek po Ziemi zawdzięczają swoją znamienitość właśnie nudzie. Czy ktoś, kto nie ma wolnego czasu, ciągle jest zabiegany, ma jasno określone zadania, które mechanicznie wypełnia mógłby pozwolić sobie na myślenie o machinach latających? Kto o zdrowym rozumie siedziałby tygodniami, miesiącami, a nawet latami i wymyślałby coraz to bardziej udziwnione twierdzenia? Często, widząc, jak ktoś robi coś dziwnego, pozornie niepotrzebnego, mówimy: "pewnie się nudzi". I otóż to, nuda rodzi kreatywność.

Nudzę się przeokropnie. I stąd właśnie czytacie (?) te słowa. Nieefektywne spędzanie wolnego czasu postanowiłem zamienić na robienie czegoś kreatywnego – jak dopadnie mnie nuda, będę się bawił w (S)twórcę. Korzystając z nadmiaru czasu zajmę się przelewaniem myśli, formowaniem z nich słów i przekuwaniem ich w mniej lub bardziej życiowe anegdoty, luźne eseje, jeszcze luźniejsze felietony, wyssane z palca opowiadania, natchnione wiersze… Wróć! Chyba trochę się zapędziłem. Choć, ostatnio, dobra znajoma skomentowała mój wpis na facebooku takimi oto słowami: ”na starość robisz się liryczny”. Może rzeczywiście, nadejdzie taka chwila, że całkiem się zestarzeję. Niemniej, wolny czas będę poświęcał na robienie tego, co lubię, a lubię pisać.

Każdy twórca obiera sobie grupę ludzi, do których jego dzieło ma przemówić. W tym przypadku, z racji różnorodności tekstów i ich tematyki, czyli jednym słowem - chaosu, który niebawem zapanuje na tym blogu, nie mogę jednoznacznie określić swoistego targetu. Uważam przy tym, że każdy prędzej czy później znajdzie tu coś dla siebie. Podkreślam, że nie będę pisał, przynajmniej na razie, dla kogoś, ale z powodu czegoś. Owym powodem jest ta przeklęta nuda, a wierzę, że pisząc będę mógł ją zabić. Liczę jednak, że znajdą się osoby, które podobnie, jak ja, nie potrafią poradzić sobie z nadmiarem czasu wolnego, a nie mają oporów przed trawieniem go na czytaniu, często bezsensownych, wypocin.

Użyłem tu pewnie niewłaściwego słowa. Nie mam zamiaru, bowiem, zarzucać swoim tekstom braku sensu, bo byłoby to co najmniej dziwne i nieracjonalne. Niemniej, można by się było zastanawiać czy pisanie tych tekstów jest czynnością samą w sobie sensowną. Bo czy tworzenie czegoś tylko i wyłącznie z nudów ma sens? No, ale skoro stwierdziłem już, że wszystko bierze się z nudy, to chyba musi coś w tym być. Może i tak, nieważne. Na pewno lepiej robić coś, co może przynieść jakiś efekt, aniżeli spędzać czas na tak zwanym nicnierobieniu.

Wracając do meritum, piszę bo piszę, ale będę bardziej niż zadowolony, gdy ktoś obdarzony darem (bądź przekleństwem (!)) wolnego czasu rzuci okiem na zawartość tego bloga i zostawi ślad swojej bytności poprzez napisanie komentarza, tak żebym wiedział, że ktoś jednak to czyta. Mogę sobie pisać, że nie piszę tego dla Was, ale z pewnością po części piszę dla Was, a już na pewno piszę, żeby ktoś to czytał. Po co coś pisać, skoro nikt tego nie chce czytać?

Jak widzicie, bredzę, popadam w niepotrzebne dygresje. Czasami mam wrażenie, że palce same przebiegają przez klawiaturę bez udziału mózgu. W związku z tym rada – czytajcie tego bloga z przymrużeniem oka. Dodatkowo, gorąco zachęcam do dyskusji, bo to z dyskusji najczęściej biorą się pomysły na kolejne teksty.

P.S.

W dużej ogólności, życie również jest taką brednią i zaleca się patrzenie nań z przymrużeniem oka, a jeśli to nie pomaga, to z przymrużeniem obojga oczu.

12 komentarzy:

  1. Oskarze! Jestem pod wrażeniem lekkości Twojego pióra! Czyta się super :) kto by pomyślał, jak bardzo można rozwinąć zdanie "nudzi mi się, dlatego założę bloga" ;p

    OdpowiedzUsuń
  2. Fakt. Lekko się czyta i przyjemnie. I bardzo ładnie graficznie ułożony tekst. Chciałbym żeby mi to tak sprawnie wychodziło...

    Szczególnie czekam na anegdotki:) nie ma nic piękniejszego niż "życiowa prawda" wymieszana z pospolitym łgarstwem jakim jest "pisanie". Przynajmniej ja tak to widzę.

    OdpowiedzUsuń
  3. czytam ten tekst i muszę powiedzieć że mimo tego że się pogubiłam, jestem mile zaskoczona i zazdroszczę talentu pisania o niczym:P

    OdpowiedzUsuń
  4. przeczytalam w srodku nocy ;\ ehh :\

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak jak Mateusz przeczytałam to z nudów i jestem mile zaskoczona ;) przeczytanie tego zajęło mi kilka minut, a zanim to dokładnie przemyślę minie chwila, więc bardzo dziękuję za zajęcie czasu ;)

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. ehhm .Nie rozumiem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Przeczytalem to z nudow. I jednak nuda jest fajna ;d

    OdpowiedzUsuń
  8. A jednak nuda czasem się przydaje, ja tez cholernie się nudzę i gratuluje wypocin :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Przeczytałem bo szukałem sposobu na nude i zajeło mi to kilka minut nie nudzenia się.

    OdpowiedzUsuń
  10. :D co tu dużo mówić .. masz talent ;D talent pisania wiec pisz a dzięki Tb będę się mniej nudziła ;D

    OdpowiedzUsuń